Ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te wchodzą w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS.
Wsparcie jakie można otrzymać w ZUS to:
-zwolnienie małych firm, zgłaszających do 9 osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.,
-świadczenie postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia, agencyjne, o dzieło),
-świadczenie postojowe dla samozatrudnionych,
-ulga w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.
Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Wszystkie te wnioski są dostępne online - na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl.
Wnioski można złożyć:
-drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
-drogą elektroniczną przez PUE ZUS, za pośrednictwem strony gov.pl (link -do strony zewnętrznej)
-za pośrednictwem poczty,
-osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "Tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).
Nie należy wysyłać wniosków do ZUS drogą mailową, gdyż nie będą rozpatrywane!
W przypadku problemów z wypełnieniem wniosku, można liczyć na pomoc pracowników ZUS. Można kontaktować się z nimi telefonicznie.
-w dni robocze (pn.-pt.) w godzinach 7-18 pod numerem ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00 – należy wybrać „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS), a następnie wybrać temat rozmowy 7 - wsparcie dla przedsiębiorców.
-w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15 pod specjalnymi numerami telefonu 22 290 87 02 i 22 290 87 03.