Projekt Active Travel Network jest jednym z projektów programu URBACT, który ma już w Polsce swoją drugą edycję – stąd nazwa URBACT II. Projekt ma na celu zmierzenie się z problemami komunikacyjnymi spowodowanymi wykorzystaniem samochodu przez pojedyncze osoby w małych i średnich miastach. Jest to nie tylko odpowiedź na kryzys ekonomiczny, ale także na ciągły wzrost cen ropy naftowej, a także uzależnienie od energii pochodzenia organicznego.
Sieć ATN
ACTIVE TRAVEL NETWORK ma zachęcać mieszkańców małych i średnich miast do aktywnego (pieszego oraz rowerowego) pokonywania krótkich dystansów, co w dalszej perspektywie powinno przynieść rozwiązanie problemów komunikacyjnych oraz środowiskowych.
Partnerzy projektu ATN
- Austria, miasto Weiz - LIDER,
- Austria, Uniwersytet w Graz,
- Hiszpania, miasto Lugo,
- Dania, miasto Skanderborg,
- Grecja, miasto Serres,
- Włochy, miasto Riccione,
- Słowenia, miasto Ljutomer,
- Polska, miasto Radzionków,
- Rumunia, miasto Sebes,
- Włochy, miasto Novara,
- Niemcy, miasto Norderstedt.
Wydarzenia w ramach ATN
W ramach projektu ATN odbyły się już 5 spotkania w miastach partnerów projektu.
Pierwsze spotkanie odbyło się w mieście Lidera projektu w Weiz. Następne spotkania robocze miały miejsce w Radzionkowie , Novarze, Sevilli oraz Skanderborg.
W trakcie spotkań każdy z partnerów przedstawił:
- własne miasto,
- problemy które sprawiają utrudnienia w zakresie komunikacji w mieście,
- jakie działania zostały już pomyślnie przeprowadzone,
- jakie były i są przeszkody aby odnieść sukces w planowanych działaniach w ramach aktywnego podróżowania.
Projekt ma na celu zmniejszenie korków samochodowych spowodowanych głównie przez samochody zajęte tylko przez jedną osobę na terenie małych i średnich miast. Głównym celem jest zmotywowanie mieszkańców do chodzenia pieszo lub korzystania z rowerów. Głównym wyzwaniem jest zmienienie istniejących trendów używania samochodów. Głównym zadaniem dla wszystkich partnerów jest opracowanie strategii i planu strategicznego w ramach projektu URBACT.
Jak zakotwiczyć w mieście niezmotoryzowany ruchu indywidualny z trwałym efektem na co dzień.
Wyniki powinny być wdrażane w różnych organizacjach, firmach i instytucjach edukacyjnych, w usługach turystycznych, w planowaniu Miasta i w codziennym życiu.
Projekt obejmuje 11 partnerów z 9 krajów. Wśród nich jest 10 miast oraz jeden partner akademicki - Uniwersytet w Graz.
W ramach projektu została powołana w mieście Radzionków Lokalna Grupa Wsparcia, której głównym zadaniem jest opracowanie Lokalnego Planu Działania (Local Action Plan). Plan ten ma definiować bariery i przeszkody aktywnego podróżowania na terenie Radzionkowa oraz przedstawiać sposób ich rozwiązania. W celu stworzenia tego planu przeprowadzono ankietę, z wynikami której można zapoznać się tutaj.