Na statkach B-432 zastosowano żurawie pokładowe o napędzie elektrycznym ze sterowaniem bezstycznikowym a także zdalne sterowanie siłownią, umożliwiające pełnienie jednoosobowej wachty maszynowej przez 16 godzin na dobę. Z innych ciekawszych rozwiązań technicznych ułatwiających żeglugę warto wymienić zainstalowanie dwóch radarów pokazujących obraz rzeczywisty co pozwala na dokładniejsze określenie wszystkich punktów ruchomych na kursie statku.
Do tego typu statków należał zwodowany w samo południe, w sobotę 15 lipca 1972 roku m/s Radzionków. Głównym jego konstruktorem był inż. R. Lis ze Stoczniowego Biura Konstrukcyjnego zaś autorem rozwiązań architektonicznych inż. Wł. Szczepański. Załogę statku stanowiły 33 osoby, jednak dodatkowo mógł on zabrać 8 pasażerów rozlokowanych w czterech kabinach. Statek długości prawie 124 metrów i szerokości 17 metrów rozwijał prędkość 16 węzłów. Pierwszym kapitanem statku został kapitan żeglugi wielkiej Władysław Smoleń.
Matką Chrzestną "Radzionkowa" została urodzona 8 maja 1936 roku w Woźnikach Śląskich, pani Emilia Bacia. Początkowo planowano by matką chrzestną została najstarsza mieszkanka Radzionkowa, jednak w trakcie przygotowań, z różnych względów zdecydowano, że zostanie nią żona przodującego górnika, obchodzącej właśnie stulecie istnienia Kopalni Radzionków. Wybór pani Emilii był dość nietypowy, gdyż zazwyczaj matkami chrzestnymi były żony ówczesnych prominentów, działaczki kultury, partyjne aktywistki.
Na fotografiach wykonanych podczas wodowania statku widzimy szpalery górników w galowych mundurach, konstruktorów i wykonawców "Radzionkowa", dyrekcję PLO oraz przede wszystkim matkę chrzestną. Do dnia dzisiejszego pani Emilia Bacia przechowuje pamiątki po tamtej uroczystości: siekierkę z wygrawerowanym okolicznościowym napisem oraz korek z rozbitej o burtę butelki szampana.
Podniesienie bandery na statku miało miejsce w Gdańsku przy nabrzeżu Wiślanym, w czwartek 11 stycznia 1973 roku o godz. 14.00. Do Gdańska przybył wówczas między innymi ówczesny naczelnik miasta Krystian Gedyga, dyrektor kopalni "Radzionków" Adam Gomola oraz wielu innych lokalnych działaczy. Zgodnie z przywilejem w pierwszy rejs frachtowca miała zostać zabrana jego matka chrzestna. Niestety załatwienie wszystkich formalności przedłużyło się, tak że Emilia Bacia wypłynęła w drugą morską wyprawę "Radzionkowa". Trasa rejsu wiodła przez Hamburg do Oranu w Algierii. Po drodze kilkanaście dni postoju w Grecji i Egipcie. Zwiedzanie Kairu, piramid, Akropolu. Na pamiątkę chrztu morskiego Emilia Bacia otrzymała wykonany na oryginalnej mapie nawigacyjnej dyplom wraz z nadaniem imienia morskiego "Polaris".
W sumie Matka Chrzestna odbyła na "swoim statku" trzy rejsy po Morzu Śródziemnym. Załoga "Radzionkowa" w czasie swej przeszło trzydziestoletniej historii zdobywała liczne nagrody i wyróżnienia.
"Radzionków" był pierwszym z czterech bliźniaczych statków zwodowanych do końca 1973 roku (kolejne to "Garwolin", "Ostrołęka" oraz "Wieliczka"). Od 2004 roku statek pływał pod banderą północno-koreańską, by ostatecznie zostać zezłomowanym w kwietniu 2006 roku.
Podstawowe dane statku m/s Radzionków
Długość całkowita 123,9 m.
Szerokość na wręgach 17 m.
Wysokość do pokładu górnego 9,8 m.
Zanurzenie do znaku wolnej burty 7,32 m.
Prędkość pod ładunkiem 16 węzłów
Nośność 6300/5100 ton
Pojemność 5602/3696 BRT
Zasięg pływania: nieograniczony z wyjątkiem stref podbiegunowych
Niesłabnące zainteresowanie dziejami statku, doprowadziło do pozyskania przez samorząd kotwicy, która będzie przypominać o morskim epizodzie radzionkowskiej jednostki. Kotwica stanęła na Placu Letochów wraz z tablicą informującą o losach m/s Radzionków. Uroczyste odsłonięcie obelisku miało miejsce podczas głównych obchodów X Dni Radzionkowa, tj. 11 czerwca 2016 roku.
W roku 2016 została wydana książka poświęcona historii statku pt. "M/S Radzionków historia statku i ludzi". Książka ta powstała by uchronić od zapomnienia ten fragment dziejów Radzionkowa, który przypomina o jego związkach z morzem, a także stanowi o przywiązaniu mieszkańców Radzionkowa do tradycji i historii. Autorem publikacji jest pan Marek Wrodarczyk, radzińczanin, marynista. Jego pasją jest żegluga morska, która rozpoczęła się podczas podróży poślubnej, Interesuje się również latarnictwem i związanymi z tym światłami nawigacyjnymi. Posiada kolekcję okolicznościową monet oraz medali związanych z latarniami polskiego wybrzeża oraz żegluga polskich armatorów.