Przejdź do głównej treści

Urząd Miasta Radzionków

Logo Biuletynu Informacji Publicznej

Active Travel Network

Projekt Active Travel Network jest jednym z projektów programu URBACT, który ma już w Polsce swoją drugą edycję – stąd nazwa URBACT II. Projekt ma na celu zmierzenie się z problemami komunikacyjnymi spowodowanymi wykorzystaniem samochodu przez pojedyncze osoby w małych i średnich miastach. Jest to nie tylko odpowiedź na kryzys ekonomiczny, ale także na ciągły wzrost cen ropy naftowej, a także uzależnienie od energii pochodzenia organicznego.

Sieć ATN

ACTIVE TRAVEL NETWORK ma zachęcać mieszkańców małych i średnich miast do aktywnego (pieszego oraz rowerowego) pokonywania krótkich dystansów, co w dalszej perspektywie powinno przynieść rozwiązanie problemów komunikacyjnych oraz środowiskowych.

Partnerzy projektu ATN

  • Austria, miasto Weiz - LIDER,
  • Austria, Uniwersytet w Graz,
  • Hiszpania, miasto Lugo,
  • Dania, miasto Skanderborg,
  • Grecja, miasto Serres,
  • Włochy, miasto Riccione,
  • Słowenia, miasto Ljutomer,
  • Polska, miasto Radzionków,
  • Rumunia, miasto Sebes,
  • Włochy, miasto Novara,
  • Niemcy, miasto Norderstedt.

Wydarzenia w ramach ATN

W ramach projektu ATN odbyły się już 5 spotkania w miastach partnerów projektu.
Pierwsze spotkanie odbyło się w mieście Lidera projektu w Weiz. Następne spotkania robocze miały miejsce w Radzionkowie , Novarze, Sevilli oraz Skanderborg.

W trakcie spotkań każdy z partnerów przedstawił:

  • własne miasto,
  • problemy które sprawiają utrudnienia w zakresie komunikacji w mieście,
  • jakie działania zostały już pomyślnie przeprowadzone,
  • jakie były i są przeszkody aby odnieść sukces w planowanych działaniach w ramach aktywnego podróżowania.

Projekt ma na celu zmniejszenie korków samochodowych spowodowanych głównie przez samochody zajęte tylko przez jedną osobę na terenie małych i średnich miast. Głównym celem jest zmotywowanie mieszkańców do chodzenia pieszo lub korzystania z rowerów. Głównym wyzwaniem jest zmienienie istniejących trendów używania samochodów. Głównym zadaniem dla wszystkich partnerów jest opracowanie strategii i planu strategicznego w ramach projektu URBACT.
Jak zakotwiczyć w mieście niezmotoryzowany ruchu indywidualny z trwałym efektem na co dzień.

Wyniki powinny być wdrażane w różnych organizacjach, firmach i instytucjach edukacyjnych, w usługach turystycznych, w planowaniu Miasta  i w codziennym życiu.
Projekt obejmuje 11 partnerów z 9 krajów. Wśród nich jest 10 miast oraz jeden partner akademicki - Uniwersytet w Graz.

W ramach projektu została powołana w mieście Radzionków Lokalna Grupa Wsparcia, której głównym zadaniem jest opracowanie Lokalnego Planu Działania (Local Action Plan). Plan ten ma definiować bariery i przeszkody aktywnego podróżowania na terenie Radzionkowa oraz przedstawiać sposób ich rozwiązania. W celu stworzenia tego planu przeprowadzono ankietę, z wynikami której można zapoznać się tutaj.